Nytänk..

Dagen idag skulle börja tidigt tyckte littfisen. Klockan var 04.00.. mamman var trött men lillan var pigg och sugen på en flaska välling och varför äta lite välling och inte passa på att tömma i samma veva.. Ingen konst men sen var hon piggare ändå. Prata och klättra i föräldrarnas säng för det var bara där det var acceptabelt att vara i denna arla morgon stund. Men sen somnade hon väl lagom till vi skulle upp, idag var första tillfället på Fotokursen jag fick i julklapp. Termometern visade -11 grader men vi som är härdade och har varma kläder stoppades inte av det. (Ni vet väl att det är kallare i Stockholm än i Norrland när det "bara" är 11 minus grader?)

Vi hade rekat vägen till Fotografiska igår och vi anlände efter ungefär 50 minuters promenad. De öppnade inte förrän klockan 10.00 så vi fick stå ute och vänta lite. Men i jämförelse med de andra på trappen vid entrèn så såg jag ut som en skogsmulle fullt påklädd, de andra var lite tjusiga. Men å andra sidan slapp vi frysa. Min tanke var att vi skulle hinna in och "svira om" samt ta lite mellis innan kursen började. Men nu när de inte öppnade förrän klockan 10 blev det brådis, så Signe och mamman ramlade in näst sist i kurssalen. Det var väl som typiskt när jag verkligen planerat att vara i god tid :(

Vi tog inte en enda bild, men pratade desto mer, jag hoppas och tror att det kommer bli några givande timmar med en proffsig "fröken" i en schysst miljö. Jag vill mest lära mig hantera kameran med tips och trix. Få veta varför jag alltid får med så fula skuggor. Kanske få lite hum om vad en bild kan förmedla eller inte. Det var förstås någon som ville lära sig ta bra bilder..hmm, vad är en bra bild kan jag tänka? En kanonbild för mig kanske du skulle tycka var usel eller förskräcklig eller? Jag tror som alltid vad gäller konst/musik/film på att vi tycker olika och att det är viktigt. Men den här kursen ska bli bra.. jag ska utvecklas! Jag kan bara inte bli sämre än vad jag är idag.

Lite av "frökens" snack idag är helt tvärt emot hur jag mest tar bilder idag så det är kul att tänka nytt! Att lixom utöka sitt tänkande.. kommma på nya ideer! En grej som ni säkert märkt är att jag ofta knäpper kort på nära håll. Jag vill se, därav. Zoomar gärna för att få närhet. Jag skulle mer än gärna knäppa ännu närmre "objektet" om jag bara kunde. Men det gillar inte mitt objektiv som jag har idag. MEN "fröken" pratade idag om att det finns fullkorns och kolhydrats bilder. Där kolhydratsbilden är den nära som bara är ett ansikte, där fotografen inte lämnat något åt betraktaren att tänka på/ filosofera om själv. Medan en fullkornsbild kan vara på håll och rörig men som sagt ge mer åt betraktaren. 

Men OKEJ, jag har hit till bloggen knäppt mest kolhydratsbilder på Signe för att jag vet att Norrlandssläkten inte är så värst intresserad av Stockholmsbakgrunder utan att ni bara vill se Signe.. eller hur var det nu? Haha :)

Ähh, det här var bara en grej vi pratade om idag och kollade på olikheter av, fast jag gick igång och blev lite taggad att testa. Även om jag inte hunnit testa så värst idag. Vi har fått läxa också, att ta bilder förstås, 2 bilder ska sändas in innan nästa kurstillfälle och dessa 2 bilder ska jag då vilja diskutera. Om jag går igång på en fotokurs kanske jag är mogen att börja plugga? Eller redo för ett nytt jobb? Eller bara komma tillbaka till sitt gamla och lära sig det man en gång var proffs på? Jag vet vad jag tycker verkar roligast men det håller jag för mig själv.

Men jag har ändå knäppt lite kort det ska jag erkänna. Ni får väl följa med och kommentera om det sker någon drastisk förändring.. gott eller ont? Fast som sagt jag vill börja exprementera mer med kameran och sen lära mig redigera också. Men ja, jag vet. En sak i taget. Och den här kursen är först och främst för våra barn. De ska finnas bilder tagna i deras uppväxt som stämmer överrens med verkligheten och som är levande.. eller ja typ. Bilder som ska vara blabla bla om 30 år. Ja jag vet, jag minns inte allt vad som sas, jag hade ju världens snabbaste Signe med myror i brallan med mig, så jag sprang/kröp väl runt och jagade henne endel också. 


Efter kursen tog jag en fika och värmde mat till Signisen innan vi skulle gå hemåt. Så jag tänkte lite.. Jag tar med Signe i bilden, men vad mer.. Ja vagnen, den får symbolisera att vi ofta och varje dag går långa promenader. På bordet står en latte som jag gärna vill ha under dagen när vi är ute i farten. På bordet syns också Signes fikapåse och hennes uppvärmda mat som jag har med mig i en begagnad barnmatsburk då jag alltid släpar med mig egen mat för jag är för snål för att köpa burkmat. Jaha, så var den bilden förklarad..



Men så tog jag förstås ett par till bilder innan vi gick hem.



Den stilen på bilder känner ni igen eller hur?

Hon är nyfiken också den lilla, grannarnas fika ser bra gott ut..



Innan vi fikade och gick hem så tog vi en sväng på museet också. Det var lite läskigt tyckte Signe, det var mörkt och lite skum musik, hon sa inte ett knyst där hon satt hopkurad i vagnen..



När vi gick hem var det fortfarande lika kallt och det snöade lite. Men innan vi var hemma sken solen. Jag tog nån bild..





Det är ett litet ishjärta, eller hur? Den nedre bilden alltså, den övre är ett tråkigt arrangemang av en såsigåsa.

Ja jag har faktiskt 2 bilder till som jag tänkte lägga in, tror de är från igår. Bara för att hon var så innerligt glad, som oftast men först tyckte vi vuxna att familjen skulle sitta och slappna av och mysa i soffan innan det var dags för nattning, men det tyckte inte Signe. Hennes ben gick i ett och hon kröp fram och tillbaka mellan oss och vi jagade henne från "cheslong till divan" (jag kan inte stava, som du märker..) Så då satte vi henne vid gåvagnen och sen blev det vagnrace av.. runt runt i lägenheten. Undra om små Signisar kan få träningsvärk? Men ja ni ser ju själva..



Det var jätteroligt!



Vet inte om ni la märke till det på bildena från fiket högst upp, men nu händer det olyckor och vurpor flera gånger om dagen. Ovan hennes högra öga fick hon en rejäl smäll igår. Ursh, det är konstigt att det inte blir fler märken och skavanker på lillisen. Men de tål väl mer än man tror, också är det väl så att man måste falla några gånger innan man är uppe och fixar det här med gång osv själv.

Shit jag måste bort till tvättstugan, Andreas var bort och hängde den och jag lovade att hämta den.. glömde visst. Godnatt!


Kommentarer
Postat av: Moster i Boan!!!!!

Vad fina kort du får till lilla syster Kram på er i Stockholm

2012-02-05 @ 07:45:08
Postat av: LillMoa

Fina kort du har knäppt Åsa!!! Saknar er!!! PUSS Å KRAM

2012-02-05 @ 18:05:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0